Strategia Toyoty dotycząca samochodów elektrycznych

30 modeli do 2030 roku

2021-12-14

Prezydent Toyota Motor Corporation Akio Toyoda ogłosił strategię koncernu na najbliższe lata. Jej głównym założeniem jest osiągnięcia neutralności klimatycznej. Do 2030 roku w gamie Toyoty i Lexusa pojawi się aż 30 bateryjnych samochodów elektrycznych. Kierownictwo koncernu zakłada, że do 2035 roku Toyota Motor Europe osiągnie 100-procentową sprzedaż bezemisyjnych pojazdów.

Podczas specjalnej konferencji prasowej Toyota ogłosiła szczegóły swojej strategii na najbliższe lata. Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation, zapowiedział, że do 2030 roku gama BEV Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli. Roczna sprzedaż tych samochodów osiągnie poziom 3,5 miliona egzemplarzy.

Lexus do 2030 roku będzie oferował w Europie, Ameryce Północnej i Chinach wyłącznie samochody elektryczne (BEV). Będą rozwijane wszystkie rodzaje zelektryfikowanych napędów, aby dostosować ofertę do specyfiki poszczególnych rynków.

Z kolei Toyota opracuje uniwersalną platformę E3, łączącą e-TNGA z normalnymi platformami TNGA. Na bazie tej platformy można będzie wydajnie i szybko opracowywać samochody HEV, PHEV i BEV we wszystkich kluczowych europejskich segmentach.

Przedstawiciele koncernu zaprezentowali 16 elektrycznych samochodów Toyoty i Lexusa, które w najbliższym czasie zostaną wprowadzone na sprzedaży. Pierwszy z nich – bZ4X – zadebiutuje na rynku już w roku 2022. Obok niego na scenie pojawiły się SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, auta dostawcze, a także terenowy SUV i pick-up.

Toyota oferuje obecnie ponad 100 modeli spalinowych, hybrydowych, hybryd plug-in, pojazdów elektrycznych na wodór i na baterie w ponad 170 krajach i regionach. Z kolei w gamie Lexusa jest ponad 30 modeli spalinowych, hybrydowych i hybryd plug-in w ponad 90 krajach i regionach.

5 modeli z linii bZ

Nowa Toyota bZ4X wejdzie na rynek już w przyszłym roku. Trwają ostatnie prace przygotowawcze do uruchomienia produkcji tego modelu w fabryce Motomachi.

Podczas konferencji Toyota pokazała kilka kolejnych aut z nowej linii bZ. Były to:
• średniej wielkości SUV o sportowej sylwetce,
• superwydajny kompaktowy SUV przeznaczony na rynki Europy i Japonii,
• średniej wielkości sedan,
• duży SUV z trzema rzędami siedzeń.

Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych

„Kompaktowy SUV z linii bZ to mały samochód, dlatego przy jego projektowaniu skupiliśmy się na jak największej wydajności. Naszym celem jest osiągnięcie zużycia energii na poziomie zaledwie 125 Wh/km – będzie to najlepszy wynik w tej klasie. Średniej wielkości sedan będzie spełniał oczekiwania klientów jako główny samochód w rodzinie. Zaprojektowaliśmy także dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń dla większych rodzin” – relacjonował Akio Toyoda.

„Nie tylko dodamy napęd elektryczny jako opcję do już istniejących modeli, ale wprowadzimy pełną gamę masowych modeli elektrycznych w rozsądnych cenach, które spełnią oczekiwania różnych klientów. Chcemy dostarczyć kierowcom na całym świecie bateryjne samochody elektryczne o pięknej stylistyce i świetnej charakterystyce jazdy, które prowadzi się z przyjemnością” – kontynuował Akio Toyoda.

Rozwój nowych technologii i wprowadzanie ich do samochodów elektrycznych pozwoli Toyocie stworzyć zróżnicowaną gamę modeli dostosowanych do różnych rynków i klientów. Pojazdy użytkowe na baterie będą mogły być wykorzystywane zarówno do transportu długodystansowego, jak i do lokalnych dostaw i pracy kurierów. Koncern planuje stworzyć też superkompaktowe auto dostawcze, które można będzie wykorzystywać w car-sharingu.

Zdywersyfikowana gama napędów

Realizacja tych planów nie będzie możliwa bez odpowiednich inwestycji. Do 2030 roku Toyota planuje przeznaczyć 4 biliony jenów (30 miliardów euro) na rozwój i produkcję samochodów elektrycznych, w tym 2 biliony jenów na baterie. Kolejne 4 biliony jenów (30 miliardów euro) koncern zainwestuje w rozwój gamy hybryd, hybryd plug-in i samochodów na wodór. Łącznie inwestycja w globalną gamę zelektryfikowanych samochodów do końca dekady ma wynieść 8 bilionów jenów (60 miliardów euro).

„Osiągnięcie neutralności oznacza zapewnienie ludziom na całym świecie dobrego, bezpiecznego życia. Musimy ograniczyć emisję CO2 najbardziej jak to możliwe, najszybciej jak to możliwe. Żyjemy w zróżnicowanym świecie w czasach, kiedy przewidywanie przyszłości jest bardzo trudne. Dlatego oferowanie tych samych opcji różnym ludziom na różnych rynkach nie zaspokoi ich potrzeb. Toyota będzie nadal z równą intensywnością rozwijać różne rodzaje samochodów i napędów, aby dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb” – zaznaczył Akio Toyoda.

W rozwój i produkcję baterii w ciągu ostatnich 26 lat Toyota już zainwestowała bilion jenów. W tym czasie wyprodukowała ponad 19 milionów baterii do samochodów. Na tym doświadczeniu firma bazuje dalszy rozwój.

Jesienią 2021 roku Toyota poinformowała, że zainwestuje 1,5 biliona jenów (11,2 miliardów euro) w rozwój i produkcję baterii. Teraz Akio Toyoda zapowiedział, że kwota ta wzrośnie do 2 bilionów jenów.

Toyota zamierza też do 2035 roku doprowadzić do tego, by wszystkie jej fabryki były neutralne węglowo. Jednocześnie planuje też ograniczyć zużycie energii i wprowadzić innowacyjne technologie produkcji.

30 lat doświadczeń w elektryfikacji

Dział rozwoju samochodów elektrycznych Toyoty powstał w 1992 roku – na długo przed premierą Priusa. W wyniku prac tej jednostki w 1996 roku zadebiutował RAV4 EV. Po 2000 roku marka niejednokrotnie prezentowała prototypowe małe pojazdy elektryczne, a w 2012 roku wprowadziła do użytku jednoosobowe COMS EV oraz elektryczną wersję iQ. W 2021 roku zadebiutowały pojazdy C+pod i C+walk. Przyspieszyły prace nad ePalette oraz innymi pojazdami elektrycznymi.

Nie były to jedyne dokonania marki. Toyota intensywnie też rozwijała technologię ogniw paliwowych i ich zastosowanie w samochodów zasilanych wodorem. W 2002 roku zadebiutowała ograniczona seria modelu FCHV, a w 2008 roku udoskonalonego FCHV-adv. W 2014 roku ruszyła produkcja pierwszego masowego samochodu wodorowego Toyoty –Mirai. Napęd wodorowy trafił też do ciężarówek i autobusów.

Dowiedz się więcej

Nowa Toyota Hilux GR Sport Nowa Toyota Hilux GR Sport Wersja inspirowana rajdami Nowości z Toyota Kenshiki Forum Nowości z Toyota Kenshiki Forum Dowiedz się więcej GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 Plebiscyt AutoBild Sportscars Aygo X i rezerwacje online Aygo X i rezerwacje online Zamówienia z pierwszeństwem realizacji Toyota dominuje na rynku flotowym Toyota dominuje na rynku flotowym Dane PZPM z listopada 2021 roku Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Poznaj szczegóły Toyota Yaris GR Sport Toyota Yaris GR Sport Zobacz nową wersję, która debiutuje w Europie Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Dowiedz się więcej Toyota Dream Car Art Contest 2022 Toyota Dream Car Art Contest 2022 Zachęć dziecko do wzięcia udziału w XV edycji konkursu Prototypowy GR Yaris Prototypowy GR Yaris Dowiedz się więcej o eksperymentalnym modelu Nowa Toyota GR86 Nowa Toyota GR86 Trzeci globalny model z linii GR Toyota z kolejnym rekordem rejestracji Toyota z kolejnym rekordem rejestracji Zobacz dane z 11 miesięcy 2021 roku