W 1971 roku w Portugalii Toyota we współpracy z koncernem Salvador Caetano uruchomiła pierwszą linię produkcyjną w Europie. Tak powstała pierwsza fabryka samochodów Toyoty w regionie, która obecnie nosi nazwę Toyota Caetano Portugal Plant w Ovar.
W ciągu kolejnych 50 lat Toyota zainwestowała w zakłady w Europie łącznie ponad 10 miliardów euro, stając się ważnym producentem samochodów na kontynencie. Na początku lat 90. Toyota otworzyła fabryki samochodów i silników w Wielkiej Brytanii, a następnie zbudowała zakłady we Francji, Turcji, Czechach, Polsce i Rosji. Obecnie w całej Europie działa dziewięć fabryk Toyoty, a łączna liczba wyprodukowanych przez nie samochodów przekroczyła 13 milionów egzemplarzy.
Zakłady Toyoty na europejskim kontynencie zatrudniają 22 000 osób i współpracują z siecią około 400 europejskich poddostawców. Toyota stara się być odpowiedzialnym społecznie pracodawcą, dlatego chętnie wspiera lokalne społeczności, w których funkcjonują jej fabryki.
W Europie produkowane są wszystkie modele Toyoty, które cieszą się zainteresowaniem europejskich kierowców, a więc AYGO, Yaris, Corolla i Toyota C-HR. Zakłady marki montują około 800 000 samochodów rocznie. W bieżącym roku możliwości te jeszcze wzrosły w związku z premierą nowego Yarisa Cross.
Toyota stała się też jednym z pierwszych w Europie producentów zelektryfikowanych samochodów, uruchamiając w 2010 roku w fabryce TMUK w Wielkiej Brytanii montaż Aurisa Hybrid.

Obecnie około 59% wszystkich samochodów Toyoty i Lexusa sprzedawanych w Europie to hybrydy, z których większość powstaje na miejscu, w europejskich zakładach.
„Jesteśmy dumni z naszej 50-letniej historii produkcji samochodów w Europie. Biorąc pod uwagę, że ponad dwie trzecie wszystkich pojazdów, które sprzedajemy na tym rynku, jest produkowanych w regionie, nasz wkład w europejską gospodarkę i rynek pracy jest naprawdę znaczący” – mówił Marvin Cooke, wiceprezydent Toyota Motor Europe.
„Co więcej, za sprawą produkowanych lokalnie hybryd realnie wpływamy na ograniczenie emisyjności transportu samochodowego w Europie. To właśnie dzięki ogromnej popularności hybryd wśród naszych europejskich klientów możemy z łatwością spełnić obowiązujące w UE limity emisyjności sprzedawanych samochodów” – kontynuował Marvin Cooke.
Do niewątpliwych sukcesów działu produkcji Toyota Motor Europe należy zaliczyć decyzję światowej centrali Toyoty, by polskie zakłady TMMP na Dolnym Śląsku stały się pierwszym poza Azją ośrodkiem produkcji elektrycznych napędów hybrydowych. Fabryki TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach dostarczają główne komponenty napędu hybrydowego – przekładnie oraz silniki benzynowe i elektryczne – do samochodów produkowanych w Europie i poza nią. Toyota Motor Manufacturing Poland produkuje m.in. kompletny napęd hybrydowy do Yarisa czwartej generacji oraz do nowego Yarisa Cross.