WODÓR
Innowacyjna technologia Toyoty została oparta o znany od wieków proces odwróconej elektrolizy wody. Ogniwa paliwowe Toyoty wykorzystują najczęściej występujący pierwiastek chemiczny we Wszechświecie – wodór, łącząc go z tlenem pozyskanym z powietrza. W wyniku tej prostej reakcji chemicznej powstaje energia zasilająca auto oraz jej efekt uboczny: czysta woda.
Zasada działania ogniw paliwowych
Konstrukcja ogniw paliwowych jest bardzo prosta: każde z nich składa się z dwóch elektrod i membrany polimerowej. Półprzepuszczalna membrana pozwala jedynie na dyfuzję protonów, wpuszczając do przestrzeni katodowej kationy wodorowe, które wchodzą w reakcję z anionami tlenkowymi. Elektrony z anody zostają skierowane do zewnętrznego obwodu elektrycznego, wytwarzając prąd potrzebny do zasilania urządzeń. Ogniwa paliwowe są bezobsługowe i nie podlegają zużyciu.
Opis procesu
Ogniwo paliwowe składa się z dwóch elektrod i membrany, która przepuszcza wyłącznie dodatnio naładowane cząsteczki wodoru. Protony wodoru łączą się z atomami tlenu, tworząc wodę. Elektrony zostają przekierowane do obwodu elektrycznego, tworząc prąd, który wprawia auto w ruch.
Budowa auta
W przeciwieństwie do hybrydy pojazd zasilany wodorem nie potrzebuje silnika spalinowego. Zespół ogniw paliwowych wytwarza całą energię elektryczną potrzebną do poruszania i zasilania auta, czerpiąc wodór z trzech zbiorników umieszczonych pod podłogą pojazdu. Łączna waga paliwa w Toyocie Mirai to 5,6 kg. Dla porównania waga baterii auta elektrycznego o podobnych osiągach to 700 kg.
Wodór i hybryda - porównanie
z inwerterem
i konwerterem
BEZPIECZEŃSTWO
Nowa Toyota Mirai to wzór bezpieczeństwa, czego dowodem jest zdobycie przez nią najwyższej oceny w testach zderzeniowych Euro NCAP. 5 gwiazdek to wynik wnikliwych badań nad bezpieczeństwem czynnym i biernym auta oraz szczegółowej analizy parametrów wpływających na ochronę użytkowników dróg. Pozytywną ocenę uzyskały ponadto wszystkie elementy napędu na wodorowe ogniwa paliwowe, potwierdzając tym samym, że są skonstruowane i rozmieszczone z myślą o jak największej odporności i bezpieczeństwie.
FAQ
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Odpowiedź:
MEDIA O WODORZE
Japonia idzie w wodór. Skorzysta z australijskich złóż
Trwają prace nad Polską Strategią Wodorową
Energia z wodoru: kolejne kraje i koncerny dołączają do wyścigu po nowe paliwo. A Polska?
Polska Strategia Wodorowa. W planach dziesiątki stacji i setki autobusów
Pierwsza stacja tankowania pojazdów na wodór
Więcej o technologii wodorowej
Dowiedz się więcej
2 generacja Toyoty Mirai
Auto na wodór oczyszczające powietrze
Toyota liderem technologii hybrydowej
Dowiedz się więcej o hybrydach
Czy samochody hybrydowe są tańsze w utrzymaniu?
Korzyści z posiadania hybrydy
Ogniwa paliwowe do bezemisyjnego pociągu
Nowatorski program FCH2RAIL
Podróż po Europie Toyotą Mirai
Śledź trasę wyprawy Arkadego Fiedlera
Fascynująca Toyota Mirai
50 elektryzujących faktów
Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy
Dowiedz się więcej